یادداشتهای قاصدک
اجتماعی
درباره وبلاگ


در کتابی خواندم که میزان فرزانگی و فهم و درک انسانها بر دو عامل استوار است ؛ گفتن سخنی دلنشین و پسندیده و داشتن دلی سخن پذیر. دوست عزیز به وبلاگ یادداشتهای قاصدک خوش آمدید . مطالب وبلاگ من در خصوص سایبر و امنیت رایانه , مسائل اجتماعی و مذهبی خواهد بود . سعی خواهم کرد که با بیان مطالب متنوع , وبلاگ جذابی را خدمتتان ارائه کنم . ترجمه هایی که در این وبلاگ مطالعه میکنید بیانگر دیدگاههای نویسنده وبلاگ نیست . از این که لحظات گرانبهایتان را صرف بازدید از وبلاگ من می کنید متشکرم . هرگونه استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است . بنا به دلایلی تصمیم گرفتم که آدرس وبلاگمو از sorushafshar.blogfa.com به آدرس جدید mydandelions.loxblog.com تغییر بدم . و از این به بعد مطالبم رو در این آدرس منتشر خواهم کرد .
آخرین مطالب
نويسندگان

 این  نشریه  در شماره 19 خود به قلم "آنتون یفستراتوف" نوشت: درگیری های بی امان ماه های اخیر بین پیروان تشیع و تسنن در سراسر منطقه خاورمیانه ؛ قفقاز و حتی روسیه که برنده اصلی آن آمریکاست ، نامی جز وحشی گری نمی تواند داشته باشد.
در این مطلب آمده است: شرکت کنندگان در این حوادث از هر دو طرف ضرر کرده و نقش " گوشت دم توپ" را ایفا می کنند.
این هرج و مرج بین مذاهب که در خاورمیانه اتفاق می افتد، به نفع نیروهایی است که در این منطقه و در فاصله دور از آن حضور دارند. باید گفت که درحال حاضر سیاست آمریکا در خاورمیانه، یکی از مهمترین عوامل تنش بین سنی ها و شیعیان است.

نویسنده مقاله گفته است: جریان اسلامی با محور کامل شیعی نه به نفع واشنگتن است و نه به نفع متحدان آن در خاورمیانه ، به همین علت تلاش شتاب زده ای برای پیداکردن پادزهر "نسخه شیعی" به عمل آمد.
این نقش به متحدان قدیمی و فراموش شده آمریکا یعنی افراطیون اسلامی محول شد. در واقع، امکان نداشت که آنها را به مبارزه با "خطر شیعی" جلب نکنند زیرا سلفیون القاعده و متحدان گوناگون آنها، شیعیان را به عنوان مسلمانان تلقی نکرده و قتل آنها را مجاز می دانند.
به علاوه، همه آنها از نظر اقتصادی، سیاسی و حتی خانوادگی با نخبگان سیاسی کشورهای خلیج فارس ارتباط دارند. در این شرایط مهم نبود که رادیکال های اسلامی اهل سنت، سربازان و دیپلمات های آمریکایی را در عراق و افغانستان به قتل رسانده و حتی در خاک آمریکا مرکز تجارت جهانی را منهدم کردند.
واشنگتن و متحدانش در این مبارزه با نفوذ شیعیان سعی کردند خاورمیانه را به گرداب هرج و مرج و جنگ فراگیر داخلی بیاندازند که می توانست به رویارویی سیاسی و حتی نظامی بین کشورها منجر شود. ابتدا سعی کردند ایران، نیرومند ترین دولت شیعی از نظر نظامی، سیاسی و عقیدتی را با چهره شیطانی جلوه داده و بی اعتبار نمایند. در واقع حق توسعه انرژی اتمی را از این کشور سلب کردند.
اعمال تحریم ها که به تدریج از سال 2010 تا سال 2012 شدت یافت، به آزمایش سختی برای اقتصاد ایران تبدیل شد که البته ایران فعلا با وجود مشکلاتی، از پس آن بر می آید.
آمریکایی ها همزمان به مسلح کردن پادشاهی های منطقه به سامانه های هدایتگر پاتریوت در خلیج فارس پرداختند و در سال های اخیر مقادیر زیاد تسلیحات جدید مانند سامانه های موشکی توپ ها و تسلیحات دیگر را دریافت کرده اند. تنها کمک بی شایبه ، "آپاچی " بمب های هوایی، جنگنده های اف 16، بالگرد های نظامی آمریکا به عربستان سعودی در سال 2010 به 1.7 میلیارد دلار رسید، آن هم بدون احتساب صادرات تسلیحاتی. از سال 2005 تا سال 2010 به کشورهای منطقه سلاح های معادل 40 میلیارد دلار فروخته شد.
بدیهی است که پادشاهی های حاشیه خلیج فارس فقط برای مناقشه با ایران که از نیرومندترین ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی در خاورمیانه برخوردار است، مسلح می شوند.
نویسنده روسی این مقاله نوشت: تحریک رویارویی مدنی، روش جدید ابتکاری مبارزه با گسترش ایدئولوژی شیعی و نفوذ ایران شده است.
"آنتون یفستراتوف" افزود: در همین راستا آمریکا اقدام به طراحی و اجرای سلسله انقلاب هایی به نام "بهار عربی" کرد که کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه را درنوردید. تحولات انقلابی از سقوط رژیم های تونس، مصر و لیبی شروع شد و اکنون به سوریه رسیده است.
با وجود اینکه اکثر مردم سوریه اهل تشیع نیستند، اقلیتی امور آن را اداره می کنند که پیرو شاخه علوی تشیع هستند. با این وجود، رژیم سوریه، رژیمی است که بر لاییک بودن خود تاکید می کند.
نیروهای ضد بشار اسد شامل هزاران عضو سازمان جبهه النصره، شعبه عراقی القاعده هستند. جمعیت شیعی و مسیحی از ترس تصفیه های سیاسی از مناطقی که بدست ارتش آزاد سوریه می افتند، فرار می کنند. تعداد زیادی از شیعیان کشته شده و مساجد و حسینیه های آنها ویران می شود. حتی سنی هایی که شریک نقطه نظرات و روش های مبارزه رادیکال ها نیستند، هدف خشم آنها قرار می گیرند.
قتل اخیر شیخ محمد سعید رمضان البوطی مصداق بارز این ادعاست. تحولات در سوریه به کشتارگاهی تبدیل شده است که آنجا سلفیان پنهان نمی کنند در راه ایجاد امارت اسلامی مبارزه می نمایند. از رفتار افراطیون معلوم می شود که در این امارت جایی برای شیعیان درنظر گرفته نشده است.
نویسنده نوشته است: البته سوریه گردویی است که به این آسانی نمی شکند و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با پشتیبانی ایران نمی خواهد تسلیم شود اما در عین حال جبهه مبارزه مذهبی بین شیعیان و سنی ها توسعه می یابد.
نقض فاحش حقوق شیعیان در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ادامه دارد. از این نظر در بحرین ازحد گذشته است چرا که آنجا نیروهای مسلح و پلیس وفادار به خانواده حاکم آل خلیفه، از زمان تظاهرات سال 2011 در میدان لولو تاکنون دهها نفر از
بحرینی ها را کشته و صدها نفر را زخمی کرده و به زندان انداخته اند. اکثریت افراد شیعه در زندان ها شکنجه های شدیدی را تحمل می کنند.
حتی امیر بحرین در این کار دست داشته است. شیعیانی را که به زندان نیفتاده اند، بدست داشتن در توطئه های اجرا شده با پول ایران متهم می کنند. با وجود اینکه این اتهامات سالهاست که به اثبات نمی رسد، خانواده سلطنتی از
این ادعاها به عنوان بهانه برای روی کار ماندن و دنبال کردن سیاست قبلی خود استفاده می کند.
خبرهای وحشتناک بیش از پیش از پاکستان می رسد. جمعیت شیعه این کشور که شامل قریب به 30 میلیون نفر است، در گذشته نیز احساس امنیت کامل نکرده و هراز گاهی هدف زورگویی قرار می گرفت. ولی قتل پیاپی شیعیان در کویته ابعاد وحشتناکی به خود گرفت.
در ژانویه سال 2013 در اقدامی تروریستی انتحاری "لشکر جهنگوی" در منطقه شیعه نشین به باشگاه بیلیارد شبیخون زدند و 92 نفر را کشته و 120 نفر را زخمی کردند.
یک ماه بعد، در 17 فوریه بمب دست سازی در نزدیکی بازار کویته منفجر شد که آنجا هزاره های اهل تشیع زندگی می کردند. 81 نفر کشته و 200 نفر زخمی شدند.
روز 3 ماه مارس براثر انفجار در کراچی 55 نفر کشته و 150 نفر معلول شدند.
مقامات محلی به قدری ترسیدند که حتی نتوانستند طی چند روز بعد از هر یک از این اعمال تروریستی اقدامات مقتضی را اتخاذ نمایند. به نظر می آید که پاکستان با چشم انداز واقعی جنگ مذهبی روبرو می شود.
نویسنده با طرح این سوال که آیا ایالات متحده خواهان این همه خونریزی، تنفر و هرج و مرج شده بود ، جواب داد: فقط می توان گفت که این وضع به نفع آمریکاست که همراه با متحدانش به طور آشکار از مخالفان سوری پشتیبانی کرده و ضمن تاکید بر اتحاد با دولت عراق، مانع مسلح شدن مخالفان رادیکال آن توسط شیوخ عربستان نمی شود.
"آنتون یفستراتوف" نوشته است: ظاهرا ایالات متحده درگیریی را که شروع شده است، برای خود خطرناک نمی داند و معتقد است که می تواند این بی نظمی را اداره نماید. این نقطه نظر با توجه به تجربه این کشور که آنجا افراطیون اسلامی زمانی ساختمان مرکز تجارت جهانی را با خاک یکسان کردند، قابل بحث است.
به عقیده نویسنده ؛ بدون تردید جنگ مذهبی در خاورمیانه فی نفسه خطرناک است زیرا این بیدادگری خشونت، تروریسم و تاریک اندیشی کسی را خوشحال نمی کند. ولی این وضع برای روسیه هم خطر جدی به بار می آورد.
نویسنده روسی نوشته است: باید یادآوری کرد که در کشورمان هم سنی ها زندگی می کنند و هم شیعیان که روابط بین آنها تاکنون موجب عملیات خونین شده است.
"آنتون یفستراتوف" افزود: روز 18 اوت دو نفر نقاب دار وارد مسجد شهر خاساویورت داغستان شده و بر روی نمازگزاران آتش گشودند. یک نفر به ضرب گلوله ازپای درآمد و هفت نفر دیگر به کمک پزشکی احتیاج پیدا کردند. اگر این عملیات تکرار شود، منطقه ناآرام شمال قفقاز می تواند از زاویه جدید به درگیری انداخته شود.
این رویارویی به آسانی می تواند به خیابان های مسکو، سن پترزبورگ و شهرهای دیگر گسترش یابد که آنجا صدها هزار مسلمان اهل سنت و اهل تشیع زندگی می کنند.
نویسنده گفت: تشدید خصومت ها بین مذاهب در خاورمیانه به نفع کسی نیست زیرا در آینده می تواند دور از حدود این منطقه نیز تبعات غیرقابل پیش بینی به دنبال داشته باشد. به نظر می آید که ایالات متحده و کشورهای غربی باید با دقت بیشتری متحدان و اولویت های سیاست خارجی خود را انتخاب کنند.
نویسنده با توجه به مطالب فوق گفته است که حل مسایل با توسل به روش های کثیف که اکنون مشاهد می شود، بر زندگی آمریکایی ها اثر گذاشته است.
البته در همین روزهای اخیر زنگ خطر برای امریکایی ها به صدا درآمده است. به گفته پلیس امریکا ، برادران تسارنایف که به انفجار تروریستی در شهر بوستون متهم شدند، پیرو اسلام رادیکال و تجاوزکارانی بودند که آمریکایی ها در مبارزه خود با شیعیان در خاورمیانه به کار می برند و نام آن سلفیت است.
نویسنده با طرح سوال دیگری که آیا باید از شباهت روش های مجریان عمل تروریستی بوستون به کاری که عوامل عملیات خونین ضدشیعی به کار می گیرند، تعجب کرد اظهار امیداوری کرد که حداقل خون شهروندان آمریکا، دولت ایالات متحده را به تجدید نظر در بعضی دیدگاه های خود وادار نماید.
مدیر مسوول و سردبیر مجله خبری تحلیلی "ایران معاصر" در کشور روسیه "رجب صفرواف" کارشناس مسائل ایران است . شماره 19 این مجله که در تاجیکستان نیز منتشر شد به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها